MVP w kontekście portali internetowych


Czasem spotykam się z życzeniem klienta odnośnie modyfikacji portalu. Kupujący w wielo stronnicowej specyfikacji chciałby szereg modyfikacji, które mogą przydać się użytkownikom. W tym poradniku chciałbym przedstawić inne podejście do tego zagadnienia.

Czym jest MVP? Jest to skrót od angielskiego zwrotu minimum viable product. Znaczącego produkt o minimalnych właściwościach. Cała filozofia MVP opiera się o to by w momencie uruchamiania projektu wypuścić rozwiązanie o podstawowych właściwościach wykazujący czy nasza koncepcja sprawdzi się w praktyce. A dopiero po uruchomieniu serwisu modyfikowanie go w oparciu o feedback zebrany od użytkowników.

Zaletą tego podejścia jest przede wszystkim mała kapitałochłonność. Wypuszczając bazowe funkcjonalności wydamy znacząco mniej pieniędzy niż na portal z wieloma udogodnieniami a przy tym sprawdzimy czy obrany target jest właściwy.

Kolejną zaletą jest dopasowanie naszego portalu do rynku, dzięki badaniu potrzeb użytkowników możemy dostosować serwis pod to co jest im potrzebne bez wdrażania funkcji, które tylko w naszym przekonaniu są potrzebne.

Jako przykład mogę podać początki Strefy portali.

Gdy rozpoczynałem wytwarzanie systemu sam popadłem w wymyślanie tego co może się przydać użytkownikowi i wytworzyłem elastyczny system przypisywania użytkownika do grupy. Aby dodać użytkownika do grupy trzeba było kliknąć przycisk [dodaj do grupy] następnie z listy grup wybrać tą do której chcemy przypisać i kliknąć zapisz.

Klienci zwrócili mi uwagę, że aby dodać użytkownika do grupy muszą wykonać co najmniej 4 kliknięcia co w wypadku wielu użytkowników było męczące(40 użytkowników oznaczało już 160 kliknięć). W związku z czym zamieniłem tą metodę na wypisanie wszystkich grup(z polem zaznaczania) zaraz pod mailem użytkownika. W nowej metodzie przypisanie 40 użytkowników do grupy oznacza dokładnie 40 kliknięć. Rozwiązanie może wyglądać mało estetycznie gdy w systemie będzie ponad 20 grup mimo to jak przekonałem się empirycznie zazwyczaj grup jest do 10 a oszczędność czasu związana z szybkim zapisywaniem do grupy jest oszałamiająca.

Starając się obiektywnie omówić MVP trzeba wspomnieć o jego wadach. Pierwszą z nich kryje się za słowami H. Forda

„Gdybym na początku swojej kariery jako przedsiębiorcy zapytał klientów, czego chcą, wszyscy byliby zgodni: chcemy szybszych koni. Więc ich nie pytałem.”
Użytkownicy nie zawsze będą potrafili wskazać to co jest im potrzebne. Druga kwestia dotyczy rynków rodzących się, w momencie dużej dynamiki zmian zachodzących w nowo powstałych branżach pytanie użytkowników może opóźnić wdrożenie potrzebnych rozwiązań.

Czy stosować? Osobiście tworzę w oparciu o MVP co w Strefie portali objawia się tym, że wykonuję portal o który jest największa liczba zapytań a potem wdrażam do niego te ulepszenia o które pyta największa liczba osób oraz te, które w moim subiektywnym odczuciu są warte wdrożenia.

 

Inne artykuły

Moduł produktów jest obecnie używany tylko w platformie handlowej i na obecnej stronie. Poniżej znajdą się informacje jakie dodatkowe dane możemy umieścić w tagach SEO

W ostatnim czasie nasiliły się ataki spamerskie, nawał niechcianych wiadomości spowodował zaostrzenie polityki antyspamowej w firmach hostingowych przez co coraz więcej pożądanych wiadomości trafia do spamu.

Formularz kontaktowy zdawał się być nieodzownym elementem każdej strony ostatnio jednak pojaiwła się alternatywa

Dołożyliśmy starań by dodawanie reklam w skrypcie portalu ogłoszeniowego było możliwie jak najprostsze. 

Dzięki uproszczeniu dodawania miejsc reklamowych. W portalu regionalnym dodawanie ich jest już możliwie najprostsze. Więcej o nowym mechanizmie dodawania miejsc reklamowych już w krótce.

Przy artykułach warto dostosować to co pojawia się w meta danych w tym poradniku zajmiemy się wzorcami article_cat - lista artykułów i article - pojedynczy artykuł.

W systemie są już gotowe indywidualne meta_keywords, meta_description czy title dla każdej kategorii, ale co w wypadku gdy chcemy żeby pojawił się wybrany przez nas tekst?